Operatorzy, którzy świadczą usługi telekomunikacyjne mają obowiązek zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do świadczonych przez siebie usług powszechnych poprzez:
• Zakładanie aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne,
• Oferowanie osobom niepełnosprawnym aparatów telefonicznych przystosowanych do potrzeb tych osób.
Operatorzy nie mają obowiązku stosowania wobec osób niepełnosprawnych ulg w opłatach. Firmy telekomunikacyjne mogą jednak w drodze uchwał podejmować decyzje, co do udzielenia rabatów osobom niepełnosprawnym.
Telekomunikacja Polska S.A. udziela ulg osobom niepełnosprawnym na przyłączenie aparatu telefonicznego oraz na opłaty w abonamencie. Rabatów udziela się na podstawie orzeczenia wydanego przez zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności. Dotyczą one jednak tylko niektórych grup osób niepełnosprawnych:
• w przypadku choroby narządu wzroku – tylko z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności,
• w przypadku zaburzenia mowy, głosu oraz choroby słuchu – z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
Rabat może otrzymać osoba niepełnosprawna albo jej opiekun w przypadku stałego lub czasowego zamieszkiwania opiekuna z osobą niepełnosprawną.
Ulg udziela się również osobom niepełnosprawnym, które nabyły prawa do tych ulg na podstawie rozporządzenia Ministra Łączności z 21 października 1996 roku.
Wysokość ulgi wynosi 50% na przyłączenie telefonu oraz 50% na abonament. (tylko w planach TP standardowy, sekundowy TP dom, TP socjalny).